FAQ (POMOC)
  
    - 
      Co trzeba umieć, żeby móc wziąć udział w Mistrzostwach?
 
      
      Staramy się, żeby to nie wiedza i umiejętności lecz inteligencja i pomysłowość 
      odgrywały największą rolę, ale pewne podstawy trzeba mieć. Przede wszystkim 
      trzeba znać któryś z języków programowania: Pascal, C lub C++. Nie musi to być 
      zaawansowana wiedza. Wystarczy znajomość składni języka oraz procedur i funkcji 
      służących do czytania/zapisu danych, obliczeń matematycznych, działania na 
      łańcuchach znaków, itp. Zalecana jest także znajomość algorytmów, struktur 
      danych i umiejętność szacowania złożoności czasowej algorytmów. Nie jest to 
      jednak absolutnie niezbędne - praktyka pokazuje, że znajomość algorytmów nie 
      zastąpi rozumu.
       					 
     
    
     
    
    - 
      Jaka jest zalecana literatura?
 
      
      Jeśli chodzi o literaturę na temat języków programowania to cokolwiek co uczy 
      podstaw języka Pascal, C lub C++ wystarcza. Podajemy parę przykładów książek, 
      które znamy (co jeszcze nie znaczy, że uważamy je za najlepszy na rynku):
       
        - "Turbo Pascal 7.0", A.Marciniak
 
        - "Programowanie w Turbo Pascalu 7.0", L.Buczkowski
 
        - "Język ANSI C", B.Kernighan, D.Ritchie
 
        - "Programowanie w języku C++", J.Kniat
 
        - "Symfonia C++", J.Grębosz
 
        - "Język C++", B.Stroustrup
 
       
      Z literatury dotyczącej algorytmów i struktur danych zdecydowanie zalecamy:
      
        - "Wprowadzenie do algorytmów", T.Cormen, C.Leiserson, R.Rivest
 
        - "Algorytmy i struktury danych", L.Banachowski, K.Diks, W.Rytter
 
        - "Perełki oprogramowania", J.Bentley
 
        - "Algorytmy + struktury danych = programy", N.Wirth
 
        - seria niebieskich książeczek z Olimpiady Informatycznej
 
       
    
   
  
   
  - 
    Czy możemy przywieść własną literaturę na Mistrzostwa?
 
    
    Tak, możecie przywieść tyle książek, zeszytów, notatek, wydruków ile tylko 
    będziecie w stanie unieść.
     
   
  
   
  
  - 
    Czy organizatorzy zapewniają jakąś literaturę?
 
    
    Tak, wystawimy parę książek do wspólnego użytku. Mamy jednak ograniczone 
    możliwości, więc polecamy przywieźć własną literaturę.
     
   
   
  - 
    Czy organizatorzy pokrywają koszty dojazdu i noclegu?
 
    
    Nie. Niestety w tym roku zdecydowanie nie możemy sobie na to pozwolić. Być może 
    w przyszłych latach będzie lepiej.
     
   
            
   
  - 
    Czy organizatorzy załatwią nocleg dla uczestników?
 
    
    Nie. Uczestnicy są odpowiedzialni za zorganizowanie sobie noclegu. Spis 
    "noclegowni" w Poznaniu znajduje się na stronie
    Multimedialnego Informatora Miejskiego.
    Zorientowaliśmy się trochę w cenach hoteli i chyba najlepszą ofertę w swojej 
    klasie mają w
    Hotelu Quay
    (100zł za pokój 3-osobowy, 80zł za 2-osobowy) oraz w
    Hotelu Polonez-Orbis
    (110zł za pokój 2-osobowy). Cena w hotelu Polonez jest ofertą dla studentów, 
    ale uczniowie też będą z niej mogli skorzystać jeżeli przy rezerwacji zaznaczą, 
    że przyjechali na Mistrzostwa Wielkopolski w Programowaniu Zespołowym (w razie 
    problemów proszę pisać do nas).
     
   
   
  - 
    Czy organizatorzy pokrywają koszty wyżywienia?
 
    
    Nie pokrywamy kosztów wyżywienia w sensie śniadań, obiadów i kolacji. Natomiast 
    w czasie konkursu będą dostępne bułki, drożdżówki, ciastka i napoje.
     
   
   
  - 
    Czy trzeba wpłacić jakieś wpisowe?
 
    
    Nie, nie trzeba.
     
   
  
   
  
  - 
    Co mam zrobić jeżeli moja drużyna ma mniej niż 3 osoby?
 
    
    W takiej sytuacji należy zapisać tyle osób ile jest w drużynie. Organizatorzy
    wtedy spróbują scalić dwuosobowe drużyny i pojedyncze osoby w drużyny 
    trzyosobowe w celu wyrównania szans względem innych drużyn. Jeżeli komuś będzie 
    zależało, żeby mieć niepełną drużynę to powinien to wyrażenie zaznaczyć. Jeżeli 
    tylko liczba dostępnych miejsc na to pozwoli to takie drużyny jak najbardziej 
    będą mogły wziąć udział w Mistrzostwach.
     
   
  
   
            
  - 
    Czy obecność na dniu próbnym jest obowiązkowa.
 
    
    Teoretycznie nie, ale w praktyce bardzo zalecamy na nim być. Po pierwsze, 
    zapoznacie się ze swoimi stanowiskami, oprogramowaniem oraz panującymi 
    warunkami. Po drugie, oprócz dnia próbnego są przewidziane inne atrakcje jak 
    uroczyste otwarcie Mistrzostw, krótkie (i na pewno ciekawe) wykłady 
    popularno-naukowe oraz słodkości. Osoby, które nigdy wcześniej nie brały 
    udziału w tego typu konkursie właściwie muszą być na dniu próbnym. W przeciwnym 
    wypadku będą zdezorientowane na konkursie właściwym.
     
   
   
  - 
    Czy mogę startować jeśli ukończyłem już studia?
 
    
    Tak, jak najbardziej. Konkurs jest otwarty dla wszystkich chętnych.
     
   
  
   
  - 
    Czy mogę startować jeśli nie jestem jeszcze w szkole średniej?
 
    
    Tak, zapraszamy. Co prawda istnieje pewne ryzyko, że to co my uznaliśmy za 
    podstawową wiedzę Tobie jeszcze będzie sprawiać trudność, ale najlepiej się tym
    nie zrażać. Dołożymy wszelkich starań, żeby ograniczyć takie sytuacje do 
    niezbędnego minimum. Z resztą ten rok możesz potraktować jako rok próbny, żeby 
    się zorientować w zasadach i warunkach, a wtedy w przyszłych latach powalisz 
    wszystkich na kolana ;).
     
   
  
   
  - 
    Czy będzie można kompilować programy innymi kompilatorami niż fpc i gcc?
 
    
    Rozwiązując zadania możecie kompilować programy innymi kompilatorami dostępnymi 
    na stanowiskach (np. Microsoft Visual C++ czy Borland Delphi). Należy jednak 
    pamiętać, że występują różnice między kompilatorami. Może się więc zdarzyć, że 
    program który kompiluje się np. pod Delphi nie skompiluje się na naszej 
    automatycznej sprawdzarce (która używa fpc i gcc). Będzie więc trzeba uważać. W 
    takiej sytuacji zalecamy przed wysłaniem rozwiązania sprawdzić czy program się 
    kompiluje pod fpc czy gcc.
     
   
   
  - 
    Jak ma wyglądać interakcja programu ze środowiskiem?
 
    
    Program powinien czytać dane ze standardowego wejścia i wypisywać wynik na 
    standardowe wyjście (czyli, mówiąc w dużym uproszczeniu, z klawiatury i na 
    ekran). Podczas sprawdzania, dane będą pobierane i wyniki zapisywane z/do pliku 
    przy użyciu przekierowań. Wszystko jest robione automatycznie zatem nie należy 
    wypisywać nic ponad to co jest w specyfikacji zadania (np. tekstów typu "Podaj 
    dane", "Program zakończył działanie"), ani nie oczekiwać na reakcję użytkownika 
    (np. na wciśnięcie klawisza).
     
   
  
   
  - 
    Jak będą kodowane znaki końca linii w plikach z testami?
 
    
    Znaki końca linii będą kodowane pojedynczym znakiem o kodzie 10 (znanym także 
    jako linefeed, LF czy \n). Zalecamy jednak tak pisać programy, żeby nie polegać 
    na tej informacji. Standardowe procedury/funkcje do czytania liczb i łańcuchów 
    dość dobrze uniezależniają programistów od tego problemu.
     
     
     
    
    - 
      Czy Elvis żyje?
 
      
      Tak, oczywiście.
       
     
   
 |