FAQ (POMOC)

  1. Co trzeba umieć, żeby móc wziąć udział w Mistrzostwach?

    Staramy się, żeby to nie wiedza i umiejętności lecz inteligencja i pomysłowość odgrywały największą rolę, ale pewne podstawy trzeba mieć. Przede wszystkim trzeba znać któryś z języków programowania: Pascal, C lub C++. Nie musi to być zaawansowana wiedza. Wystarczy znajomość składni języka oraz procedur i funkcji służących do czytania/zapisu danych, obliczeń matematycznych, działania na łańcuchach znaków, itp. Zalecana jest także znajomość algorytmów, struktur danych i umiejętność szacowania złożoności czasowej algorytmów. Nie jest to jednak absolutnie niezbędne - praktyka pokazuje, że znajomość algorytmów nie zastąpi rozumu.


  2. Jaka jest zalecana literatura?

    Jeśli chodzi o literaturę na temat języków programowania to cokolwiek co uczy podstaw języka Pascal, C lub C++ wystarcza. Podajemy parę przykładów książek, które znamy (co jeszcze nie znaczy, że uważamy je za najlepszy na rynku):

    • "Turbo Pascal 7.0", A.Marciniak
    • "Programowanie w Turbo Pascalu 7.0", L.Buczkowski
    • "Język ANSI C", B.Kernighan, D.Ritchie
    • "Programowanie w języku C++", J.Kniat
    • "Symfonia C++", J.Grębosz
    • "Język C++", B.Stroustrup
    Z literatury dotyczącej algorytmów i struktur danych zdecydowanie zalecamy:
    • "Wprowadzenie do algorytmów", T.Cormen, C.Leiserson, R.Rivest
    • "Algorytmy i struktury danych", L.Banachowski, K.Diks, W.Rytter
    • "Perełki oprogramowania", J.Bentley
    • "Algorytmy + struktury danych = programy", N.Wirth
    • seria niebieskich książeczek z Olimpiady Informatycznej


  3. Czy możemy przywieść własną literaturę na Mistrzostwa?

    Tak, możecie przywieść tyle książek, zeszytów, notatek, wydruków ile tylko będziecie w stanie unieść.


  4. Czy organizatorzy zapewniają jakąś literaturę?

    Tak, wystawimy parę książek do wspólnego użytku. Mamy jednak ograniczone możliwości, więc polecamy przywieźć własną literaturę.


  5. Czy organizatorzy pokrywają koszty dojazdu i noclegu?

    Nie. Niestety w tym roku zdecydowanie nie możemy sobie na to pozwolić. Być może w przyszłych latach będzie lepiej.


  6. Czy organizatorzy załatwią nocleg dla uczestników?

    Nie. Uczestnicy są odpowiedzialni za zorganizowanie sobie noclegu. Spis "noclegowni" w Poznaniu znajduje się na stronie Multimedialnego Informatora Miejskiego. Zorientowaliśmy się trochę w cenach hoteli i chyba najlepszą ofertę w swojej klasie mają w Hotelu Quay (100zł za pokój 3-osobowy, 80zł za 2-osobowy) oraz w Hotelu Polonez-Orbis (110zł za pokój 2-osobowy). Cena w hotelu Polonez jest ofertą dla studentów, ale uczniowie też będą z niej mogli skorzystać jeżeli przy rezerwacji zaznaczą, że przyjechali na Mistrzostwa Wielkopolski w Programowaniu Zespołowym (w razie problemów proszę pisać do nas).


  7. Czy organizatorzy pokrywają koszty wyżywienia?

    Nie pokrywamy kosztów wyżywienia w sensie śniadań, obiadów i kolacji. Natomiast w czasie konkursu będą dostępne bułki, drożdżówki, ciastka i napoje.


  8. Czy trzeba wpłacić jakieś wpisowe?

    Nie, nie trzeba.


  9. Co mam zrobić jeżeli moja drużyna ma mniej niż 3 osoby?

    W takiej sytuacji należy zapisać tyle osób ile jest w drużynie. Organizatorzy wtedy spróbują scalić dwuosobowe drużyny i pojedyncze osoby w drużyny trzyosobowe w celu wyrównania szans względem innych drużyn. Jeżeli komuś będzie zależało, żeby mieć niepełną drużynę to powinien to wyrażenie zaznaczyć. Jeżeli tylko liczba dostępnych miejsc na to pozwoli to takie drużyny jak najbardziej będą mogły wziąć udział w Mistrzostwach.


  10. Czy obecność na dniu próbnym jest obowiązkowa.

    Teoretycznie nie, ale w praktyce bardzo zalecamy na nim być. Po pierwsze, zapoznacie się ze swoimi stanowiskami, oprogramowaniem oraz panującymi warunkami. Po drugie, oprócz dnia próbnego są przewidziane inne atrakcje jak uroczyste otwarcie Mistrzostw, krótkie (i na pewno ciekawe) wykłady popularno-naukowe oraz słodkości. Osoby, które nigdy wcześniej nie brały udziału w tego typu konkursie właściwie muszą być na dniu próbnym. W przeciwnym wypadku będą zdezorientowane na konkursie właściwym.


  11. Czy mogę startować jeśli ukończyłem już studia?

    Tak, jak najbardziej. Konkurs jest otwarty dla wszystkich chętnych.


  12. Czy mogę startować jeśli nie jestem jeszcze w szkole średniej?

    Tak, zapraszamy. Co prawda istnieje pewne ryzyko, że to co my uznaliśmy za podstawową wiedzę Tobie jeszcze będzie sprawiać trudność, ale najlepiej się tym nie zrażać. Dołożymy wszelkich starań, żeby ograniczyć takie sytuacje do niezbędnego minimum. Z resztą ten rok możesz potraktować jako rok próbny, żeby się zorientować w zasadach i warunkach, a wtedy w przyszłych latach powalisz wszystkich na kolana ;).


  13. Czy będzie można kompilować programy innymi kompilatorami niż fpc i gcc?

    Rozwiązując zadania możecie kompilować programy innymi kompilatorami dostępnymi na stanowiskach (np. Microsoft Visual C++ czy Borland Delphi). Należy jednak pamiętać, że występują różnice między kompilatorami. Może się więc zdarzyć, że program który kompiluje się np. pod Delphi nie skompiluje się na naszej automatycznej sprawdzarce (która używa fpc i gcc). Będzie więc trzeba uważać. W takiej sytuacji zalecamy przed wysłaniem rozwiązania sprawdzić czy program się kompiluje pod fpc czy gcc.


  14. Jak ma wyglądać interakcja programu ze środowiskiem?

    Program powinien czytać dane ze standardowego wejścia i wypisywać wynik na standardowe wyjście (czyli, mówiąc w dużym uproszczeniu, z klawiatury i na ekran). Podczas sprawdzania, dane będą pobierane i wyniki zapisywane z/do pliku przy użyciu przekierowań. Wszystko jest robione automatycznie zatem nie należy wypisywać nic ponad to co jest w specyfikacji zadania (np. tekstów typu "Podaj dane", "Program zakończył działanie"), ani nie oczekiwać na reakcję użytkownika (np. na wciśnięcie klawisza).


  15. Jak będą kodowane znaki końca linii w plikach z testami?

    Znaki końca linii będą kodowane pojedynczym znakiem o kodzie 10 (znanym także jako linefeed, LF czy \n). Zalecamy jednak tak pisać programy, żeby nie polegać na tej informacji. Standardowe procedury/funkcje do czytania liczb i łańcuchów dość dobrze uniezależniają programistów od tego problemu.


  16. Czy Elvis żyje?

    Tak, oczywiście.

kontakt : info@mwpz.poznan.pl, design : vorg, m.o.